|
Μοναί, Μετόχια και κτηματική περιουσία της Εξαρχίας. |
Ἡ Ἐξαρχία, ἐξ’ ὑπαρχῆς, πέραν τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἐκπροσωπήσεως καί τῆς πνευματικῆς ἐπιστασίας τῶν Ἱερῶν Ναῶν καί τῶν Μοναστηρίων, ἐπωμίσθη γενικῶς τήν διαχείρησιν πάσης τῆς ἐν Κύπρῳ εὑρισκομένης κινητῆς καί ἀκινήτου περιουσίας, ἡ ὁποία συνίσταται εἰς τά περιουσιακά στοιχεῖα τῶν Μονῶν καί Μετοχίων, εἰς κτηματικάς ἐκτάσεις, εἰς περιβόλια καί χωράφια, εἰς καρποφόρα δένδρα καί κτηνοτροφικάς ἀπασχολήσεις. Ἡ ἀκίνητος περιουσία τῆς Ἐξαρχίας, προῆλθεν κατ’ ἀρχάς ἐκ δωρεῶν καί ἀφιερωμάτων τῶν πιστῶν, εὐλαβείας ἓνεκεν πρός τόν Πανάγιον Τάφον. Οὓτω τό ἒτος 1523, ὁ εὐσεβής κύπριος Φίλιππος Φλάτρος διά τῆς διαθήκης αὐτοῦ κατέλιπεν τό παρά τήν Πάφον χωρίον αὐτοῦ, Τάλαν λεγόμενον, «εἰς τά Ἱεροσόλυμα, εἰς τόν ἃγιον Τάφον τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, εἰς τό ὂρδινον τῶν Ρωμαίων νά ξοδιάζωνται τά εἰσοδήματα τοῦ αὐτοῦ χωρίου εἰς δόξαν τοῦ παναγίου Θεοῦ ἡμῶν». Ὁ Χρυσόστομος Παπαδόπουλος σχολιάζων τήν πρᾶξιν ταύτην σημειοῖ, ὃτι «ἡ πρώτη αὓτη δωρεά πρός τήν Ἁγιοταφιτικήν Ἀδελφότητα ἒχει πρό παντός μεγάλην ἠθικήν σημασίαν, ὡς ἀποκαθιστῶσα… τούς παλαιούς δεσμούς τοῦ ἡμετέρου Γένους πρός τούς ἁγίους Τόπους»(10). Κτήματα καί οἰκίαι, ἠγοράσθησαν καί ὑπό τῶν ἁγιοταφιτῶν Ἐξάρχων, εἲτε ἐκ προσωπικῆς πρωτοβουλίας, εἲτε κατ’ ἐντολήν τοῦ πατριάρχου, ἐκ τῶν ἐσόδων τῆς Μονῆς Χρυσοστόμου. Ὡς ἐπί τό πλεῖστον, καταγραφή τῶν κτημάτων, τῶν δένδρων καί τῶν λοιπῶν ἀκινήτων, ἐγένετο μόλις τό ἒτος 1949, ὑπό τοῦ Ἐξάρχου ἀρχιμ. Παναρέτου Γ. Βομβάρη, ὁ ὁποῖος συνέλεξεν τά ἀπαραίτητα ἀποδεικτικά, πρός ἐπιβεβαίωσιν τῆς ἰδιοκτησίας τῆς Μονῆς, τά λεγόμενα «μαρτυρικά», ἐκ τῶν προὐχόντων τῆς περιοχῆς, ἢτοι τῶν «Μουχταραίων» καί τῶν «Ἀτζάδων». Διά τήν καταγραφήν ἐξεδόθη Εἰδικόν Πληρεξούσιον παρά τοῦ πατριάρχου, εἰς τό ὁποῖον ἐδίδετο ἡ ἐντολή, ὃπως οἱ τίτλοι ἐκδοθῶσιν ἐπ’ ὀνόματι τῆς «Ἱερᾶς Μονῆς Χρυσοστόμου, τῆς ἀνηκούσης εἰς τό Πατριαρχεῖον Ἱεροσολύμων», ἐφ’ ὃσον κατά τήν ἒκφρασιν τοῦ συνοδικοῦ ἀρχιμανδρίτου Βενεδίκτου, μετέπειτα Πατριάρχου Ἱεροσολύμων, «ἡ Μονή Χρυσοστόμου οὐκ ἒστιν ἀνεξάρτητος, ἀλλ’ ἐξάρτημα τοῦ Παναγίου Τάφου» (11). Ὑπό τήν ἂμεσον ἐποπτείαν τῆς Ἐξαρχίας, ὑπόκεινται: α) Ἡ ἀρχαία Ἱερά Μονή Χρυσοστόμου, εἰς Κουτσοβέντι, (ἐγκαίνια 1090), ἡ ὁποία διετέλεσεν ἓδρα τῆς Ἐξαρχίας μέχρι τοῦ ἒτους 1974, ὁπότε κατελήφθη ὑπό τῶν Τούρκων εἰσβολέων, ἐλεηλατήθη καί ἐκκλησιαστικά ἀντικείμενα αὐτῆς ἐπωλήθησαν εἰς τό ἐξωτερικόν (12). β) Ἡ Ἱερά Μονή τῆς Παναγίας τῆς Ἀψινθιωτίσσης, ἡ ὁποία εὑρίσκεται δυτικῶς τῆς Μονῆς Χρυσοστόμου, εἰς τάς παρειάς τοῦ Πενταδακτύλου, ἂγνωστον πότε, παραχωρηθεῖσα καί αὓτη εἰς τήν Ἐκκλησίαν τῶν Ἱεροσολύμων, καί ἡ ὁποία μετά τήν τουρκικήν εἰσβολήν, ἐλεηλατήθη καί ἀφέθη εἰς τήν φθοράν τοῦ χρόνου (13). γ) Ἡ Ἱερά Μονή τοῦ Ἁγίου Γεωργίου τοῦ Ρηγάτη, βορείως τῆς Κοινότητος Κυρά τῆς ἐπαρχίας Μόρφου, κτισθεῖσα πρό τῆς ἐποχῆς τοῦ αὐτοκράτορος Νικηφόρου Φωκᾶ (963-969), διατελεῖ Μετόχιον τοῦ Παναγίου Τάφου, ἀνακαινισθέν ὀλίγον χρόνον πρό τῆς τουρκικῆς εἰσβολῆς. Καί αὓτη ἡ Μονή ἐλεηλατήθη καί κατεστράφη ὑπό τῶν εἰσβολέων, σήμερον δέ καί αὓτη εὑρίσκεται ἐν ἐρειπιώδει καταστάσει. Παρά τάς διαβουλεύσεις καί τήν ἀπό τοῦ ἒτους 2008 διεξαχθεῖσαν ἀλληλλογραφίαν πρός τήν συσταθεῖσαν μεικτήν Ἐπιτροπήν Ἑλληνο-κυπρίων καί Τουρκο-κυπρίων διά τήν διάσωσιν τῶν θρησκευτικῶν Μνημείων, τῇ ἐπεμβάσει καί τοῦ Πανιερωτάτου Μητροπολίτου Μόρφου, ἐν τούτοις, μέχρι στιγμῆς, οὐδεμία ἐλήφθη παρ’ αὐτῆς πρόνοια. δ) Ἡ Μονή τοῦ ἁγίου Συλά, ἢ Σίλα, βορείως τῆς πόλεως Λεμεσοῦ, εὑρισκομένης καί ταύτης εἰς ἐρειπιώδη κατάστασιν καί ὁ καταστραφείς ναός αὐτῆς μετά τοῦ ἁγιάσματος κεῖται εἰς ἂμορφον μάζαν ἐρειπίων. Ἢδη ὃμως τῇ προτροπῇ τοῦ Πατριάρχου κ. Θεοφίλου, ἐπιχειρεῖται ἡ σύναψις συμφωνίας μετά τῆς Κοινότητος Ὓψωνος διά τήν προώθησιν συνεργασίας μετά τῆς Ἀρχαιολογικῆς Ὑπηρεσίας διά τόν καθαρισμόν καί τήν δυνατήν ἀναστήλωσιν τοῦ θρησκευτικοῦ τούτου μνημείου καί κατόπιν, ἐάν εὐωδοθῇ τό πρῶτον στάδιον, ἡ Ἐξαρχία, τῇ συγκαταθέσει τοῦ οἰκείου Μητροπολίτου δύναται ἳνα προβῇ εἰς τήν ἀναβίωσιν αὐτῆς, ε) Ἡ Ἱερά Μονή τῆς ἁγίας Βαρβάρας, βορείως τοῦ χωρίου Ἀργάκα Πάφου, ἡ ὁποία ἂγνωστον πότε ἐδωρήθη ἢ ἒπωλήθη εἰς τόν Πανάγιον Τάφον. Πάντως περιῆλθεν ὑπό τήν πνευματικήν δικαιοδοσίαν τῆς Ἐκκλησίας Ἱεροσολύμων, πρό τοῦ ἒτους 1821, χρονολογίαν κατά τήν ὁποίαν ἐσφαγιάσθη ὁ Ἡγούμενος αὐτῆς, Ἱερομόναχος Σωφρόνιος εἰς τήν πλατείαν Σεραγίου (14) καί στ) Ὑπό τήν ἂμεσον ἐποπτείαν τοῦ Ἐξάρχου ὑπήγοντο καί τά Μετόχια τῆς Μιᾶς Μηλιᾶς, τό ὁποῖον καί διατελεῖ σήμερον, ὑπό τουρκικήν κατοχήν, τῆς Λευκωσίας (15), ὁ Ἃγ. Γεώργιος τῆς Ἀξύλου (16) καί οἱ Νερόμυλοι τῆς Κυθραίας, κατασχεθέντες ὑπό τῶν Ὀθωμανῶν κατά τά γεγονότα τοῦ 1821(17). ------- 10. Ἱστορία Ἐκκλ. Ἱεροσ. σ. 507. |